ما هي الخطوات الصحيحة لإنشاء موقع الكتروني بشكل احترافي WebSite - تقنيات عالمية

إعلان اعلى المقالة

18/12/2022

ما هي الخطوات الصحيحة لإنشاء موقع الكتروني بشكل احترافي WebSite

WebSite


مرحلة تصميم موقع الكتروني و تنفيذه تبدأ من نقطة نهاية مرحلة التحضير بعد الاتفاق و الموافقة على المميزات و الاقسام الرئيسية اللي هتكون موجودة في الموقع الالكتروني يبدأ فريق المصصمين والمطورين في العمل على انشاء و تصميم الموقع الالكرتوني الخاص بك و يجب معرقة ان عملية تنفيذ الموقع الالكتروني تتم على 6 مراحل وهم.


1- حجز اسم النطاق ( الدومين ) و الاستضافة ( الهوست )

ما هو اسم النطاق ؟

النطاق هو اسم الموقع الالكتروني الخاص بك او زي ما بنقول عنوانه على الانترنت زى اسم موقعنا كده www.i4uagency.net وهنا احنا بنعرض  اكتر من اختيار و اكتر من اسم نطاق و بنختار معاك الاسم الانسب والمتاح

ما هى الاستضافة ؟

 فهي المساحة التخزينية الخاصة بالموقع الالكتروني و المساحة دي هي اللي بنخزن عليها المعلومات والداتا و الصور و كل حاجة بتكون موجودة على الموقع الالكتروني

و بنراعي اننا نقولك على انسب مساحة ليك بحيث انها ما تبقاش مساحة قليلة على الداتا اللي هتخزنها عليها وفي نفس الوقت ما تبقاش مساحة كبيرة فتبقى over cost او عاملة زيادة في السعر عليك و خلاص اما بقى لو عند اسم نطاق جاهز ومساحة استضافة جاهزة فانت مش هتعدي معانا على المرحلة دي اصلا وبنخش على طول في المرحلة اللي بعدها.


2- مرحلة التصميم الخارجي.

تاني خطوة بتكون استلام المعلومات و اللوجو الخاص بشركتك

نبدأ بعدها تصميم الهيكل الخارجي فى تصميم موقع الكتروني الخاص بيك و هنا بنراعي ان التصميم يكون متوافق مع مجال شركتك الى جانب ان التصميم يكون جذاب ويتميز بجودة بصرية عالية.


3- مرحلة عرض الـ demo

 الت demo ده مصطلح  بنطلقه على التصميم موقع الكتروني الخارجي لانه بيكون عبارة عن هيكل غير مكتمل وهنقولك بنكمله ازاي دلوقتي ولكن بنعرض عليك الديمو عشان ناخد موافقتك عليه او تعديلاتك عشان نوصل في النهاية للشكل الخارجي اللي احنا الاتنين نكون راضيين عنه.


4- مرحلة البرمجة

في المرحلة دي بيشتغل المبرمجين على البرمجة الاساسية للموقع و عشان نبسط  الموضوع

فريق المصممين والمطورين يقوم بعمل  لوحة التحكم الخاصة بالموقع الالكتروني ومن اسمها هي دي الجزء الاساسي اللي بتقدر من خلاله انك تتحكم تحكم كامل في الموقع الالكتروني  الخاص بيك من حيث تعديل الشكل الخارجي او اضافة او حذف اي جزء او اي action عايز تعمله عموما في موقعك الالكتروني.


5- مرحلة الـTESTING

المرحلة التجريبية للموقع الالكتروني  عبارة عن مرحلة يقوم بيها فريق مخصص في انه يستخدم كل قسم من اقسام الموقع  الالكتروني و يكشف عن وجود العيوب والمشاكل البرمجية او زي ما بنقول عليها الـ BUGS ان وجدت ده غير طبعا التأكد من اجراءات الحماية والامان الخاصة بموقعك والمرحلة دي بتعد من المراحل الاساسية عشان من خلالها نقدر نضمنلك موقع الكتروني مصمم باحترافية ويتميز بجودة عالية في جميع محتوياته ومكوناته وخالي من العيوب الفنية والتقنية والبصرية.


6- مرحلة العرض النهائي

في المرحلة دي بنعرض تصميم موقع الكتروني النهائي بعد ما بتكون مرحلة التنفيذ كلها بخطواتها الاساسية خلصت و كمان بنعلمك ازاي تتحكم في  لوحة تحكم موقعك الالكتروني تحكم كامل.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقالة

إجمالي مشاهدة الموقع

تواصل معنا


أتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *